Vi arbetar med ett utforskande förhållningssätt där både barn och pedagoger undersöker, utforskar och lär sig tillsammans. Vårt mål är att varje barn ska utveckla en stark tilltro till sin egen förmåga och agera utifrån demokratiska principer. Barnen har inflytande över sin vardag och får möjlighet att påverka sin tid på förskolan.
Vi arbetar projektinriktat med barnens intressen som utgångspunkt. Barnen får möjlighet att uttrycka sig på olika sätt genom sång, musik, rörelse, sagor och drama. Vi erbjuder även estetiska aktiviteter som lera, måleri, teckning samt skapande med återbruksmaterial och naturmaterial, för att stimulera deras kreativitet och uttrycksformer.
Språk och kommunikation är en central del av vår undervisning, både under planerade och spontana aktiviteter samt i rutinsituationer som samling och måltid. Vi använder också tecken och bilder som stöd för att underlätta förståelsen. Vi utmanar barnens språkliga utveckling genom rim och ramsor, sånger, sagor, högläsning, dramatisering och litteratur/sagoläsning.
Förskolan arbetar aktivt med värdegrundsfrågor. Arbetet ska främja en positiv utveckling hos barnen. Vårt värdegrundsarbete handlar om att lära sig vara en bra kompis, ta hand om varandra, lyssna och bli lyssnad på, respektera varandra och att ta ansvar.